Perth::Caversham Wild Life Park & Freemantle

Disebabkan en adha pergi Perth ni atas dasar kerja, maka weekend jela kami dapat berjalan bersama-sama. Hari biasa nak berjalan kena tunggu dia balik dalam pukul 5 baru sampai hotel. Malangnya, kat Perth ni kedai & semua shopping mall pukul 5 dah tutup -__-''. Sedih ok..

So, kami decide nak sewa kereta je untuk weekend. Senang nak bergerak, lagipun travel with infant. Banyak benda nak kena fikir. Tak boleh nak gamble-gamble macam trip Singapore kitaorang dulu. Maka, pagi Sabtu tu bangun pagi-pagi. Kat sini cepat sangat cerah. Pukul 6.30pg dah terang. After breakfast, terus jalan kaki pergi tempat kereta sewa. Aku jalan berdua je dengan en adha. Mama dengan hadif tinggal kat hotel. Lagipun, si debab tu tak bangun pun lagi.

Pemandangan pagi di Perth

Aries Car Rental

Kitaorg sewa kereta kat Aries Car Rental. Mula-mula ingat nak sewa kat Bayswater, berdepan je dengan Aries, tapi companynya tak buka lagi. So, pilih kereta, bayar deposit, settle.
Kitaorang pilih kereta Nissan Tiida Hatchback. Kereta paling murah rasanya kat situ ;)

Rate : $55 x 2 days = $110
GPS Hire : $7.70 x 2 days = $15.40 (penting sebab tak reti jalan kat sana)
Baby Seat : $7.70 x 2 days = $15.40 (wajib guna untuk baby tapi tak sure untill umur berapa)
Deposit : $500 (boleh bayar guna kredit kad. Tapi en adha lupa nak inform bank. Maka bayar cash)

Minyak memang dah full masa kami sewa tu. Before pulangkan nanti kena full kan balik minyak tersebut.

Lepas balik hotel, siapkan hadif then terus gerak ke Caversham. Tempat ni ala-ala zoo. Tapi tak semua binatang ada. Mostly binatang yang memang ada kat Australia je yang ada kat sini. Yang bestnya, kita boleh main dengan kangaroo. Boleh bagi makan, ambil gambar secara dekat, lepak-lepak dengan kangaroo..lepak ok..hahaha...

Muka ceria masa baru sampai. Time ni hujan renyai-renyai.
Sejuk wei.

Mama pose dengan kangaroo.
Alih-alih kangaroo nak melompat nak kejar sebab nak makanan lagi
^___^

Acara bagi makan kangaroo. Hadif nampak berani.
Hakikatnya dia geli nak pegang kangaroo tu.

Ada banyak show kat sini and timing pun lain-lain.
Show yang ni je kami sempat pergi. Agak terkilan juga

Koala. Keja asyik tidur je. Bahagia ko ye koala.
20 jam waktu tidur sehari
-_____-''

Binatang ni nama wombat. Lelaki tu je boleh pegang.
Yang lain boleh ambil gambar je

Kalau pergi sini, ambil pamplet and tengok semua waktu show. Macam aku ni sebab nak kejarkan masa. Pastu anak debab tu dah mengamuk nak tidur. Kesian plak. Terpaksa berkorban show ketam bulu biri-biri demi hadif.sob3...

Next stop kami pergi Freemantle. Kat sini pun just pergi market dia je. Tengok life orang Perth. Weekend memang ramai sangat orang sebab diaorang semua bawa family keluar. Aku tak pergi pun penjara ke apa ke.

Budak debab tidur masa ni. Selesa mak berjalan nak

Kami borong buah kat sini. Buah kt sini fresh and manisssss

Dari freemantle ni, kami berjalan kaki sebab nak g makan fish & chips yang famous kt sini. Actually ada dua tempat yang ramai sangat suggest untuk g makan. Tapi kami makan dekat Kaili's. Yang lagi satu tu Cicerello's.

Muka tahan sejuk.

Ok, mula-mula kami pilih seat kat luar. Biasalah orang Malaysia kan...kalau lepak mapley pun sure nak dok luar. Kekonon sambil makan boleh tengok kapal, cuaca sejuk. Sekali, masa makanan sampai kat meja, seagull dah curi sotong!!Hampeh betul. Patut takde orang duduk kat luar.hahaha..Last sekali, en adha suggest kitaorang tukar seat kat dalam.

Ni Cicerello's. Kedainya dekat-dekat je.
Tak senonoh ok patung tu

Lepas makan, terus gerak balik hotel. Lagipun dah hujan time kitaorang balik. Tapi kat sini hujan dia jenis tiba-tiba. Tau-tau dah hujan. Cuma hujan tak lama. So, memang cuaca agak sejuk. Settle hari pertama. Nanti aku sambung lagi.

p/s: entry Perth ni aku nak wat pendek-pendek je lepas ni.heheh

0 comments: (+add yours?)